2. studieprodukt - korssting


 
 
Historien om korssting

Korssting er en undergruppe til brodering. Der findes tre forskellige typer af brodering:
Fri brodering, tællesting og stramajsyning. Korssting hører under tællesting.

Korssting er ofte syet efter et mønster, på lærredsvævet stof eller på aidastof. Mønsteret kan være overført, kalkeret på stoffet eller stingene kan være syet efter et mønster. Motiverne er enkle, gentagne kantmønstre og dekorative eller komplicerede, flerfarvede og dekorative.

Broderi er udsprunget af ønsket om at gøre en kantning eller rynkning dekorativ. Man startede med at sy på tekstil, skind mv i hånden med nål og tråd. I midten af 1800 tallet begyndte man også at brodere med korssting på maskine.
Det ældste kendte broderi i Norden findes på den trøje fra bronzaalderen (1800 f.kr) og korssting blev mest brugt til at lave navne-mærkninger på skjorter.
I dag finder vi korssting på puder, billeder, klokkestrenge og andet.


Teknikken


Start fra nederst venstre til øverst højre. Lav en række af gangen, som vist på billedet.












Når en søjle laves(som på det nederste billede), så lav et kryds af gangen.
 

 












Undervisningsforløb

”Formålet med undervisningen med korssting er, at eleverne tilegner sig kundskaber og færdigheder gennem det praktiske arbejde med materialet. Eleverne fremstiller et håndværksmæssigt produkt med æstetisk og funktionel værdi, hvor deres kreative tilgang fremmes.”

TID
ELEVER
RAMMER
DER ARBEJDES MED
2 lektioner
5. Klasse
Ternet papir,
tråd, nål, saks, orange
Aida med 2,4 sting pr. cm
Introduktion til korssting

udarbejde skabeloner

Arbejde på groft Aida stof
2 lektioner
5. klasse
Tråd, nål, saks, blåt
Aida med 3,5 sting pr. cm.
Arbejde på finere Aida stof
2 lektioner
5. klasse
Symaskine, stof
(Eleverne skal have sykørekort inden)
Introduktion til at sy mobilholder
Sy brodering på stof

Sy mobilholderen 

Brug af APPs til undervisningen

Da mange skoler efterhånden har ipads tilknyttet klassen, eller til hver enkelt elev, kan vi i dette undervisningsforløb anvende ipads. På den måde gør vi undervisningen med en ”gammel” metode mere ”moderne” og forhåbentligt mere spændende for flere elever.

Der findes flere gratis apps, hvor man kan tegne sit mønster op på "ternet" papir. F. eks: "embroidery”, "cross stitch” eller ”Stitch sketch”.

Appen giver mulighed for selv at tegne, lægge farve på, ændre, kopiere, dreje og spejle og på den måde designe egne mønstre.



Fremstilling af eget produkt

 Jeg husker arbejdet med korssting fra min egen folkeskolegang, og havde en forestilling om at det var lige til. Men som med så meget andet, skal det lige erindres igen. Vi startede blidt ud i studiegruppen og havde da også brug for meget vejledning.

Jeg startede fra bunden med at øve teknikken på groft Aida stof (2,4 sting pr. cm.). Lavede et lille hjerte ud fra en skabelon og der erfarede jeg, at man ikke skulle brodere så tæt på kanten.
 


 
Derefter øvede jeg lidt bogstaver og prøvede mig frem med hvilken tråd der var bedst at arbejde med. Da teknikken var på plads, gik jeg over til at anvende lidt finere Aida stof (3,5 sting pr. cm.).





Ideen til projektet, var at lave en mobilholder, og jeg lavede derfor et mønster der er meget anvendt i den ”moderne verden”. Der var ikke plads til hele boksen og måtte justere lidt undervejs.
 

 
Sy projektet var lige til. Fandt et stykke stof er matchede farverne, målte op fra min egen telefon, syede mit broderi på og syede den sammen til sidst.

 
Og det færdige produkt! (Y)
 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar